قبل از اینکه بیبینیم اساسا ماهیت تبلیغات چیست، باید ببینیم عنصری که باعث موفقیت یک تبلیغ میشود چیست. بسیاری از ماها از قصد و نیت آنها آگاه هستیم. و به محض دیدن یک تبلیغ برای آن به گاهها هجوم نمیآوریم. از طرف دیگر، تحقیقات نشان دادهاند که اگر تبلیغ محصولی برای ما جذاب و جالب باشد، ممکن است با دیدن محصول، تبلیغ آن را به یاد بیاوریم یا آرزو کنیم که چیزی شبیه آن را بخریم. وقتی در حال یا ورق زدن کاتالوگها هستیم، تبلیغات به گونهای کار میکنند که ما از آن آگاه نیستیم و این چنین الگوی ما را تحت تاثیر قرار میدهند.
مطمئنا اولین هدف آنها جلب توجه ما است. اما این کار همیشه به این سادگی نیست. تبلیغات محیط پیرامون ما را پر میکنند و آنچنان در بخش بزرگی از زندگی روزمرهی ما حضور دارند که معمولا توجه چندانی به آنها نمیکنیم. از صدها پیام تبلیغاتی که هر روز به سمت ما میآیند، تعداد معدودی به واقع در جلب توجه خودآگاهانهی ما پیروز میشوند. بقیه فقط جلوی دید ما آمدهاند. افرادی که به طراحی و نوشتن تبلیغات میپردازند به خوبی دربارهی فرایند نمایش تبلیغات آگاهی دارند. آنها خیلی خوب میدانند که مصرفکنندگان تلویزیون تماشا نمیکنند یا مجله نمیخوانند که تبلیغات را ببینند. آنها میدانند که تبلیغات باید حق خود را از دیدنیها، شنیدنیها و خواندنیهای مصرفکننده بگیرد. بنابراین آنها انرژی بسیار زیادی را صرف تضمین این میکنند که تبلیغاتشان از سد حواسپرتکنهای اطراف ما بگذرد.
تبلیغات پپسی
برای مثال شرکتهای نوشیدنیهای غیرالکلی و فستفود غالبا رویکرد «تکهای از زندگی» را به کار میگیرند. این دست از تبلیغات نگاهی سریع به وضعیت زندگی واقعی مردم میاندازند؛ نوزادان زیبا که در پیکنیک خانوادگی چهار دست و پا راه میروند یا جوانان جذابی که در ساحل مشغول بازی بشقابپرنده هستند. معمولا چنین تبلیغاتی بسیار سرگرمکننده هستند که صحنههای آن با کیفیتی مشابه فیلمهای سینمایی چیده شدهاند و موسیقی بسیار گوشنواز است. هدف این تبلیغات تشویق بیننده به برقراری ارتباط است: افراد خوشمشرب، افراد شاد، افراد موفق و افراد معروف کوکاکولا یا پپسی مینوشند و همبرگر میخورند… بهتر است خیلی زود شما هم ب!
در نتیجه، چالش موجود خلق تبلیغی است که به سرعت جلب توجه نماید، مردم را علاقهمند نگه دارد و تاثیر بهیادماندنی بگذارد تا به موقع خود هنگام انتخاب از میان محصولات یک گاه، ناخودآگاه ما آن محصولی که تبلیغات موفقتری نسبت به دیگران داشته است را ببینیم و بخریم.
از دلایل عمدهی از دست دادن یک مشتری، برخورد نادرستی است که با او میشود. نتیجهی بیتفاوتی در برخورد با مشتری، از دست دادن اوست. مشتریان، نحوهی برخورد شما را به خاطر میسپارند و این روزها به کمک فیسبوک، اینستاگرام و دیگر ابزار ارتباط جمعی، تجربیاتشان را با دیگران به اشتراک میگذارند. پس، داشتن یک نده یا کارمند بیتفاوت کافی است تا نه تنها یک فرد، بلکه جمعی از اطرافیان او، برای همیشه، تصویر بدی از خدمات یا محصولات شما، در ذهنشان ثبت کنند. انتظارات و ارزشهای مشتریان نسبت به گذشته، اهمیت بیشتری یافته است، چون حیاتیترین سرمایهی یک کسب و کار، مشتریان آن است. از این رو، نحوهی برخورد درست با مشتری مهم است و این چیزی نیست که فقط محدود به رابطهی نده و کارفرما با مشتری شود، بلکه همهی ما باید نحوهی برخورد درست با دیگران را بیاموزیم. همین که تلفن را زمین میگذارید، چشم از مانتیور کامپیوتر برمیدارید و چشم در چشم مشتری، با دقت به حرفهایش گوش میدهید، پیام مهمی را به او منتقل میکنید و علاوه بر احترامی که برای خود مشتری قائل میشوید، ارزش خودتان و جایگاه محیط کاریتان را به او نشان میدهید. در این مقاله با ۱۰ روش موثر در برخورد با مشتری آشنا شوید.
همهی ما میدانیم چه اتفاقی برای کشتی تایتانیک افتاد. نحوهی برخورد درست میتوانست جلوی آن تراژدی و از دست رفتن جان بیش از ۱۵۰۰ انسان را بگیرد. برخورد درست، همین نقش مهم را در مشاغل بازی میکند. وقتی از خوانندگان مجلهی CIO خواسته شد تا سه مهارت برتر که به عقیدهی آنها، زیردستانشان به آنها نیاز دارند، نام ببرند، ۷۰ درصد از آنها، ارتباطات را یکی از آن مهارتها دانستند.
به روشهایی که در اینجا برای نحوهی صحیح برخورد با مشتری آمده است، دقت کنید:
۱. حرف دیگران را قطع نکنید
حرف دیگران را قطع نکنید، نحوه برخورد با مشتری
جَک فیلیپس، اپراتور بیسیم کشتی تایتانیک، پیام بیسیم ارسال شده از یک کشتی نزدیک به خود را نشنیده قطع کرد و به آنها گفت ساکت شوند. او با این بیاعتنایی، مانع شد آن کشتی موفق به ارسال این هشدار شود که تایتانیک در حال نزدیک شدن به یک کوه یخ است.
مراقب قطع کردن حرف دیگران باشید، به ویژه اگر آنها، مشتریان شما باشند. اگر هنگامی که مشتری در حال بیان یک مشکل است، حرفش را قطع کنید و شروع به پیشنهاد دادن کنید، قطعا او را ناراحت خواهید کرد. اگر برای قطع حرفهای مشتری، اجباری احساس میکنید، حداقل به سراغ اصل مطلب بروید و به فرد مقابل بگویید که نظرتان دربارهی ایدهی اصلی او چیست. با این روش، فرد مقابل حداقل میتواند نظر شما را تأیید یا تصحیح کند و در هر صورت، در وقت صرفهجویی میشود.
۲. در برخورد با مشتری با جدیت به حرفهای او گوش دهید
آیا تا به حال هنگام صحبت با کسی، احساس کردهاید که انگار تمام مدت با دیوار حرف زدهاید؟ شاید آن فرد حرفهای شما را شنیده باشد، اما اصلا نشانهای بروز نداده است. سعی کنید خودتان چنین کاری را با دیگران نکنید. هنگام ارتباط برقرار کردن با دیگران، اطمینان فرد مقابل از اینکه شما به حرفهایش گوش میدهید، مهم است. به همین دلیل، در گفتگو با فرد مقابل، مشارکت کنید و به سخنان او از طریق تکان دادن سر و گفتنِ «میفهمم!» و یا بازگویی گفتههایش واکنش نشان دهید. با این کار، هم درک خودتان را از مطلب گفته شده بالا میبرید و هم روی فرد مقابل تأثیر بهتری میگذارید.
منبع:
ارزیابی برخورد ,تبلیغات ,مشتری ,دیگران ,نحوهی ,مقابل ,نحوهی برخورد ,برخورد درست ,نحوه برخورد منبع
درباره این سایت